آموزش سی شارپ - قسمت سوم
Person p;
خطوط بالا رو مي توان در يك خط خلاصه كرد و همان موقع كه يك reference مي سازيم همان موقع هم با يك object جديد مقدار دهي نمائيم:
p.Name = "Ali";
p.Age = 20;
دقت داشته باشين كه وقتي شما از كلمه new و سپس اسم كلاس با استفاده از پرانتز استفاده مي كنين, در واقع يك شيء جديد در حافظه ساخته مي شود و اگر اين شيء رو به يك متغيير مثل p كه قبلا ساخته شده بود مقدار دهي كنين يك رابطه جديد و در نتيجه مقاديرتان را از دست خواهيد داد:
Person x = new Person();
x.Name = "Reza";
x.Age = 44;
x = new Person();
Console.WriteLine(x.Age); // خروجي اين خط صفر خواهد بود
x.Name = "Ali";
دقت نمائيد كه objectي كه مقادير Reza و 44 را داشته است توسط Garbage Collection به دلايلي كه قبلا هم توضيح داديم از حافظه حذف خواهد شد.
حالا با توجه به مثال هايي كه صحبت شد به نظر شما خروجي خطوط زير چه خواهد بود؟
myPerson.Name = "Masoud";
myPerson.Age = 33;
Person yourPerson = myPerson;
yourPerson.Name = "Amir";
yourPerson.Age = 23;
Console.WriteLine("myPerson Info: Name:{0}, Age:{1}",myPerson.Name,myPerson.Age); Console.WriteLine("yourPerson Info: Name:{0}, Age:{1}",yourPerson.Name,yourPerson.Age);
خروجي كه اين چند خط كد دارند بايد به شكل زير باشد:
yourPerson Info: Amir, Age : 23
Reference كپي در سي شارپ
اجازه بدين كمي بيشتر در مورد اين خط كد توضيح بديم:
Person yourPerson = myPerson;
در حقيقت در كدي كه نوشته شده يك كپي از يك شيء به نام myPerson ايجاد شده
و نام آن را yourPerson نهاده ايم. دقت كنين كه در سي شارپ رفتار پيش فرض
كپي از اشياء reference copy است. همانطور كه در آخرين تصوير پست قبلي
ديديم , وقتي من از myPerson يك Reference copy تهيه مي كنم در حقيقت فقط
آدرس حافظه myPerson رو در متغيير yourPerson قرار مي دهم و نه خود شيء
را. البته اين يك نوع از انواع كپي ها (نوع پيشفرض) مي باشد در پست هاي
آينده در مورد انواع كپي صحبت خواهيم كرد.
Place Holders
Person p = new Person();
p.Name = "Ali";
p.Age = 20;
Console.WriteLine("MyName is {0} and I 'm {1} years old.",p.Name,p.Age);
اگر به كدي كه در خط بالا نوشته ايم دقت كنين يك سري عدد داخل متن رشته اي كه در متد WriteLine استفاده شده است مي بينيند. اعداد در داخل دو علامت {} قرار گرفته اند و از 0 تا n مي باشند. در واقع اين اعداد جاينگهدار (PlaceHolder)هايي هستند كه بايد با مقادير متغيير هايي كه به ترتيب بعد از متن رشته اي قرار مي گيرند جايگزين شوند. در واقع خروجي كد بالا متن زير خواهد بود. كه متغيير p.Name يا همان "Ali" جايگزين {0} شده و مقدار متغيير p.Age كه 20 بود نيز جايگزين {1} شده است.
MyName is Ali and I 'm 20 years old.
متد ها در سي شارپ - Methods in CSharp
همانطور كه در ابتداي صحبتمان در مورد كلاس ها صحبت كرديم در واقع رفتار
هاي كلاس ها (يا همان اشياء شان) از طريق متد ها پياده سازي مي گردد. به
اين معني كه اگر كلاس Person توانمندي چاپ اطلاعاتش را نياز داشته باشد
بايد يك متد براي اين كار ايجاد كند.
براي ايجاد يك متد در سي شارپ كافي است از Syntax زير استفاده كنيم:
AccessModifier returnType MethodName([parameter type parameter name])
{
}
در مورد Access Modifier ها در پست هاي بعدي به تفضيل صحبت خواهيم كرد اما فعلا ما از public يا همان عمومي استفاده خواهيم كرد.
در صورتيكه متد شما بايد مقدار برگرداند (شبيه function ها در vb) بايد
جنس متغيير خروجي را مشخص كنيم. مثلا اگر متد شما دو عدد رو با هم جمع مي
زند و يك حاصل رو در غالب يك عدد بر مي گرداند نوع آن را int تعريف مي
كنيم. اگر متد شما خروجي ندارد و فقط يك سري كار را انجام مي دهد
(subroutine ها در vb) نوع خروجي آن را void تعريف مي كنيم.
MethodName كه اسم متد مورد نظر شماست.
در صورتيكه متد شما داراي ورودي (parameter) است كافيه كه به ترتيب نوع
داده اي پارامتر و سپس نام آن را تايپ مي كنيم. اگر تعداد پارامتر ها بيش
از يكي است از , براي جدا كردن آن ها استفاده مي كنيم.
دقت كنين كه هر متد داراي يك block of code براي خودش مي باشد. پس حتما {}
رو قرار مي دهيم و كد هايي كه نياز داريم را ما بين اين دو علامت مي
نويسيم.
! محل قرار گيري متد ها در block of code كلاس هاست.
حالا به متد ShowInfo كه براي نمايش اطلاعات اشخاص در داخل كلاس Person مي نويسم دقت كنين:
public void ShowInfo()
{
Console.WriteLine("Name: {0},Age: {1}",Name,Age);
}
براي استفاده از متد ها هم كافيه كه بعد از اسم شيء (object) نام متد را به همراه پرانتز استفاده كنيم. دقت كنين كه اگر متد شما داراي ورودي است مقادير ورودي داخل پرانتز قرار مي گيرد.
Person p = new Person();
p.Name = "ali";
p.age = 20;
p.ShowInfo();
يك مثال هم از متدي كه دو عدد را گرفته و حاصل جمعشان را بر ميگرداند:
publc class Calc
{
public int Add(int num1,int num2)
{
return num1 + num2;
}
}
و استفاده از آن:
Calc c= new Calc();
int result = c.Add(10,50);
Console.WriteLine("Result of {0} + {1} is: {2}",10,50,result);
در این وبلاگ سعی شده مطالب مفیدی در زمینه ی عنوان وبلاگ گردآوری بشه،تمامی این مطالب در یادگیری بنده تاثیر بسزایی داشته.