عیب یابی سیستم های تهویه مطبوع قسمت سوم
كوران هوا | |
|
عيب و علت احتمالي |
چارة احتمالي |
|
الف) توزيع نامناسب هوا . |
الف) دريچه هاي ورودي و خروجي هوا را مجدداً تنظيم كنيد . |
|
ب ) پايين بودن بيش از حد دماي اتاق . |
ب) تنظيم ترموستات ، دريچة هواي برگشت ، و كليد قطع فشار ضعيف را امتحان كنيد . |
|
كمبود هوادهي دريچه ها | |
|
عيب و علت احتمالي |
چارة احتمالي |
|
الف) كمبود ظرفيت سرمايي . |
الف) ميزان تغيير دماي مرطوب هوا را در حين عبور از كويل سردكننده امتحان كنيد . ظرفيت سرمايي دستگاه را با بار سرمايي اعمال شده به آن مقايسه كنيد. |
|
ب) نادرست بون دور دمنده و ميزان افت فشار در حين عبور از آن . |
ب) افت فشار در د منده را با استفاده از جريان سنج امتحان و در دمنده را تصحيح كنيد. |
|
ج) افت فشار نادرست در كويل اواپراتور . |
ج) افت فشار در كويل را با جريان سنج امتحان كنيد . فيلترها ، تيغه هاي منحرف كننده ، كانال هوا و پره هاي كويل را از نظر وجود موانع خارجي ، بازديد كنيد . |
|
د) تلاطم بيش از حد هواي خروجي دمنده . |
د) در زانوهاي تيز كانال برةهادي نصب كنيد . |
|
هـ) تنظيم ناصحيح دمپرهاي اصلي و سرانشعابهاي هوا در كانالهاي هوا . |
هـ) دمپرها را بازديد و هوادهي را بررسي كنيد . |
|
و) مقاومت بالاي كانال هوا . |
و) ابعاد كانالها و زانوها را كنترل كنيد . داخل كانالها را از نظر وجود موانع خارجي بازديد كنيد . سفتي تسمه را امتحان كنيد . |
|
ز) پايين بودن دور دمنده . |
ز) سيستم كنترل دور موتور دمنده را امتحان كنيد . اگر موتور دمنده چند دور است ، قطر پوليهاي آن را امتحان كنيد . |
|
ح) اشتباه بودن جهت گردش دمنده . |
ح) جهت صحيح گردش پروانة دمنده را از روي علامت پيكان ( ) حك شده روي بدنة دمنده مشخص كنيد . جهت گردش پروانه را با معكوس كردن جهت دوران موتور ، عوض كنيد . |
|
و) كثيف بودن فيلترها . |
و) فيلترها را تميز و در صورتي كه از نوع يك بار مصرف هستند تعويض كنيد . |
|
هوادهي زياد | |
|
عيب و علت احتمالي |
چارة احتمالي |
|
الف) بزرگ بودن پولي موتور دمنده . |
الف) سرعت دمنده را با تعويض پولي موتور ، اصلاح كنيد . |
|
ب) تنظيم ناصحيح دريچه هاي توزيع هوا . |
ب) دريچه ها را تنظيم كنيد . |
|
ج) كمتر بودن مقاومت شبكة كانال از ميزان برآورده شده . |
ج) دور دمنده را كمتر كنيد . |
|
سروصداي هوا (سوت زدن) | |
|
عيب و علت احتمالي |
چارة احتمالي |
|
الف) ناهمواري سطوح داخلي سيستم كانال . |
الف) سطوح داخلي كانالها را در امتداد جريان هوا شكل دهيد . |
|
ب) وجود سوراخ يا شكافهاي ريز در كانال يا بدنة دستگاه . |
ب) لبه هاي بلند شدة كانالها را صاف كنيد . همة سوراخها را كيپ كنيد . |
|
ج) زياد بودن دور دمنده در مقايسه با ميزان صدا و نوع سيستم . |
ج) در صورت امكان دور دمنده را كاهش دهيد . يا اينكه براي كانالها ، عايق صوتي مناسب پيش بيني كنيد (عايق صوتي بايد از نوع نسوز باشد). |
|
د) وجود مانع در دريچه ها . |
د) در صورت امكان موانع موجود را به نحوي كه تعادل سيستم برهم نخورد از سرراه برداريد . |
|
هـ) سرعت بيش از حد هوا در دريچه ها . |
هـ) جريان هوا در داخل سيستم را مجدداً متعادل كنيد . |
|
به گوش رسيدن صداي خراشيدگي از داخل پلنيوم دستگاه | |
|
عيب و علت احتمالي |
چارة احتمالي |
|
الف) برخورد پروانة دمنده با محفظه آن . |
الف) پروانه را به صورتي كه بتوان آزادانه گردش كند تنظيم كنيد . |
|
قژقژ كردن و جيغ كشيدن دستگاه | |
|
عيب و علت احتمالي |
چارة احتمالي |
|
الف) شل بودن تسمه ها . |
الف) تسمه ها را سفت كنيد . |
|
ب) كثيف بودن ياتاقانها . |
ب) ياتاقانها را تميز كنيد . |
|
ج) گيرداشتن ياتاقانها . |
ج) ياتاقانها را باز و بعد از حصول اطمينان از سالم بودن محور ، آنها را تعويض كنيد . |
|
تِق تِق كردن دستگاه | |
|
عيب و علت احتمالي |
چارة احتمالي |
|
الف) لق بودن محفظة فيلتر . |
الف) محفظة فيلتر را در جاي خود محكم كنيد . |
|
ب) شل شدن بستهاي نگهدارندةكابل برق . |
ب) بستها را خوب محكم كنيد . |
|
ج) ارتعاش حباب گرمايي . |
ج) بستهاي نگهدارندة حباب را سفت كنيد . |
|
د) برخورد لوله به بدنة دستگاه . |
د) فاصلة بين لوله و بدنه را در محل برخورد فلز با فلز عايق كنيد . |
|
هـ) شل بودن پيچهاي بدنه . |
هـ) پيچهاي شل شده را سفت كنيد . |
|
نشت يا چكه كردن آب از دستگاه | |
|
عيب و علت احتمالي |
چارة احتمالي |
|
الف) اجراي غلط لوله كشي درين . |
الف) شيب صحيح لولة درين بين 2 الي 8 سانتيمتر در هر متر است . سيني آبچكه بايد به طرف لولة درين شيب داشته باشد . |
|
ب) كثيف بودن سيني آبچكه و صافي آن . |
ب) صافي را برداريد و توري آن را تميز كنيد . سيني را با فشار آب تميز كنيد . |
|
ج) شل بودن اتصالات لوله كشي يا شيرها . |
ج) كلية اتصالات را محكم كنيد . |
|
د) پرتاب شدن قطرات آب به خارج از سيني آبچكه . |
د) سرعت عبور هوا از ميان كويلها زياد است . مقاومت مسير هوا و دور دمنده را از لحاظ تطبيق با شرايط طراحي امتحان كنيد . |
|
لرزش دستگاه | |
|
عيب و علت احتمالي |
چارة احتمالي |
|
الف) شل بودن پيچهاي پاية موتور . |
الف) پيچهاي پاية موتور را سفت كنيد . |
|
ب) توزيع غيريكنواخت وزن دستگاه روي فنرها يا پايه ها . |
ب) دستگاه را از همه طرف تراز كنيد . |
|
ج) سفتي بيش از حد تسمه و لنگر برداشتن محور . |
ج) كشش تسمه را تنظيم كنيد . |
|
د) شل بودن پوليها يا از محور خارج شدن آنها . |
د) پوليها را تراز و پيچهاي تنظيم آنها را سفت كنيد . |
|
هـ) تاب برداشتن محور دمنده . |
هـ) محور بادزن را تعويض كنيد . |
|
و) فرسودگي ياتاقانهاي دمنده . |
و) ياتاقانها را تعويض كنيد . |
|
ز) نابالانسي پروانة دمنده يا شل بودن اتصال آن با محور موتور . |
ز) در صورتي كه محور صدمه نديده است ، پروانه را در محل خود محكم كنيد . در غير اين صورت محور را تعويض كنيد . |
|
ح) عدم استفاده از برزنت در اتصال دستگاه به كانال هوا . |
ح) در محل اتصالات دستگاه به كانال هوا برزنت قرار دهيد . |
|
شنيده شدن صداي فش فش از شير انبساط | |
|
عيب و علت احتمالي |
چارة احتمالي |
|
الف) كمبود مبرّد . |
الف) مبرّد كافي به سيستم اضافه كنيد . |
|
ب) گرتفگي سوراخهي صافي شير انبساط . |
ب) صافي را بيرون آوريد و تميز كنيد . |
|
ج) افت فشار زياد در خط مايع مبرّد . |
ج) فشار رانش را امتحان كنيد . |
|
د) گرم شدن خط مايع در اثر جذب گرما از محيط خارج. |
د) مايع مبرّد حتماً باشد پيش سرد شود . |
|
هـ) ترسيدن مايع مبرّد كافي به شير ا نبساط مربوط به كويل بالايي . |
هـ) خط مايع بايد حداقل 60 سانتيمتر از شير انبساط فوقاني بالاتر باشد . |
در این وبلاگ سعی شده مطالب مفیدی در زمینه ی عنوان وبلاگ گردآوری بشه،تمامی این مطالب در یادگیری بنده تاثیر بسزایی داشته.