كوران هوا

عيب و علت احتمالي

چارة احتمالي

الف) توزيع نامناسب هوا .

الف) دريچه هاي ورودي و خروجي هوا را مجدداً تنظيم كنيد .

ب ) پايين بودن بيش از حد دماي اتاق .

ب) تنظيم ترموستات ، دريچة هواي برگشت ، و كليد قطع فشار ضعيف را امتحان كنيد .

 

 

كمبود هوادهي دريچه ها

عيب و علت احتمالي

چارة احتمالي

الف) كمبود ظرفيت سرمايي .

الف) ميزان تغيير دماي مرطوب هوا را در حين عبور از كويل سردكننده امتحان كنيد . ظرفيت سرمايي دستگاه را با بار سرمايي اعمال شده به آن مقايسه كنيد.

ب) نادرست بون دور دمنده و ميزان افت فشار در حين عبور از آن .

ب) افت فشار در د منده را با استفاده از جريان سنج امتحان و در دمنده را تصحيح كنيد.

ج) افت فشار نادرست در كويل اواپراتور .

ج) افت فشار در كويل را با جريان سنج امتحان كنيد . فيلترها ، تيغه هاي منحرف كننده ، كانال هوا و پره هاي كويل را از نظر وجود موانع خارجي ، بازديد كنيد .

د) تلاطم بيش از حد هواي خروجي دمنده .

د) در زانوهاي تيز كانال برة‌هادي نصب كنيد .

هـ) تنظيم ناصحيح دمپرهاي اصلي و سرانشعابهاي هوا در كانالهاي هوا .

هـ) دمپرها را بازديد و هوادهي را بررسي كنيد .

و) مقاومت بالاي كانال هوا .

و) ابعاد كانالها و زانوها را كنترل كنيد . داخل كانالها را از نظر وجود موانع خارجي بازديد كنيد . سفتي تسمه را امتحان كنيد .

ز) پايين بودن دور دمنده .

ز) سيستم كنترل دور موتور دمنده را امتحان كنيد . اگر موتور دمنده چند دور است ، قطر پوليهاي آن را امتحان كنيد .

ح) اشتباه بودن جهت گردش دمنده .

ح) جهت صحيح گردش پروانة دمنده را از روي علامت پيكان (   ) حك شده روي بدنة دمنده مشخص كنيد . جهت گردش پروانه را با معكوس كردن جهت دوران موتور ، عوض كنيد .

و) كثيف بودن فيلترها .

و) فيلترها را تميز و در صورتي كه از نوع يك بار مصرف هستند تعويض كنيد .

 

 

 

 

هوادهي زياد

عيب و علت احتمالي

چارة احتمالي

الف) بزرگ بودن پولي موتور دمنده .

الف) سرعت دمنده را با تعويض پولي موتور ، اصلاح كنيد .

ب) تنظيم ناصحيح دريچه هاي توزيع هوا .

ب) دريچه ها را تنظيم كنيد .

ج) كمتر بودن مقاومت شبكة كانال از ميزان برآورده شده .

ج) دور دمنده را كمتر كنيد .

 

 

سروصداي هوا (سوت زدن)

عيب و علت احتمالي

چارة احتمالي

الف) ناهمواري سطوح داخلي سيستم كانال .

الف) سطوح داخلي كانالها را در امتداد جريان هوا شكل دهيد .

ب) وجود سوراخ يا شكافهاي ريز در كانال يا بدنة دستگاه .

ب) لبه هاي بلند شدة كانالها را صاف كنيد . همة سوراخها را كيپ كنيد .

ج) زياد بودن دور دمنده در مقايسه با ميزان صدا و نوع سيستم .

ج) در صورت امكان دور دمنده را كاهش دهيد . يا اينكه براي كانالها ، عايق صوتي مناسب پيش بيني كنيد (عايق صوتي بايد از نوع نسوز باشد).

د) وجود مانع در دريچه ها .

د) در صورت امكان موانع موجود را به نحوي كه تعادل سيستم برهم نخورد از سرراه برداريد .

هـ) ‌سرعت بيش از حد هوا در دريچه ها .

هـ) جريان هوا در داخل سيستم را مجدداً متعادل كنيد .

 

 

به گوش رسيدن صداي خراشيدگي از داخل پلنيوم دستگاه

عيب و علت احتمالي

چارة احتمالي

الف) برخورد پروانة دمنده با محفظه آن .

الف) پروانه را به صورتي كه بتوان آزادانه گردش كند تنظيم كنيد .

 

 

قژقژ كردن و جيغ كشيدن دستگاه

عيب و علت احتمالي

چارة احتمالي

الف) شل بودن تسمه ها .

الف) تسمه ها را سفت كنيد .

ب) كثيف بودن ياتاقانها .

ب) ياتاقانها را تميز كنيد .

ج) گيرداشتن ياتاقانها .

ج) ياتاقانها را باز و بعد از حصول اطمينان از سالم بودن محور ، آنها را تعويض كنيد .

 

 

تِق تِق كردن دستگاه

عيب و علت احتمالي

چارة احتمالي

الف) لق بودن محفظة فيلتر .

الف) محفظة فيلتر را در جاي خود محكم كنيد .

ب) شل شدن بستهاي نگهدارندة‌كابل برق .

ب) بستها را خوب محكم كنيد .

ج) ارتعاش حباب گرمايي .

ج) بستهاي نگهدارندة حباب را سفت كنيد .

د) برخورد لوله به بدنة دستگاه .

د) فاصلة بين لوله و بدنه را در محل برخورد فلز با فلز عايق كنيد .

هـ) شل بودن پيچهاي بدنه .

هـ) پيچهاي شل شده را سفت كنيد .

 

 

نشت يا چكه كردن آب از دستگاه

عيب و علت احتمالي

چارة احتمالي

الف) اجراي غلط لوله كشي درين .

الف) شيب صحيح لولة درين بين 2 الي 8 سانتيمتر در هر متر است . سيني آبچكه بايد به طرف لولة درين شيب داشته باشد .

ب) كثيف بودن سيني آبچكه و صافي آن .

ب) صافي را برداريد و توري آن را تميز كنيد . سيني را با فشار آب تميز كنيد .

ج) شل بودن اتصالات لوله كشي يا شيرها .

ج) كلية اتصالات را محكم كنيد .

د) پرتاب شدن قطرات آب به خارج از سيني آبچكه .

د) سرعت عبور هوا از ميان كويلها زياد است . مقاومت مسير هوا و دور دمنده را از لحاظ تطبيق با شرايط طراحي امتحان كنيد .

 

 

لرزش دستگاه

عيب و علت احتمالي

چارة احتمالي

الف) شل بودن پيچهاي پاية موتور .

الف) پيچهاي پاية موتور را سفت كنيد .

ب) توزيع غيريكنواخت وزن دستگاه روي فنرها يا پايه ها .

ب) دستگاه را از همه طرف تراز كنيد .

ج) سفتي بيش از حد تسمه و لنگر برداشتن محور .

ج) كشش تسمه را تنظيم كنيد .

د) شل بودن پوليها يا از محور خارج شدن آنها .

د) پوليها را تراز و پيچهاي تنظيم آنها را سفت كنيد .

هـ) تاب برداشتن محور دمنده .

هـ) محور بادزن را تعويض كنيد .

و) فرسودگي ياتاقانهاي دمنده .

و) ياتاقانها را تعويض كنيد .

ز) نابالانسي پروانة دمنده يا شل بودن اتصال آن با محور موتور .

ز) در صورتي كه محور صدمه نديده است ، پروانه را در محل خود محكم كنيد . در غير اين صورت محور را تعويض كنيد .

ح) عدم استفاده از برزنت در اتصال دستگاه به كانال هوا .

ح) در محل اتصالات دستگاه به كانال هوا برزنت قرار دهيد .

شنيده شدن صداي فش فش از شير انبساط

عيب و علت احتمالي

چارة احتمالي

الف) كمبود مبرّد .

الف) مبرّد كافي به سيستم اضافه كنيد .

ب) گرتفگي سوراخهي صافي شير انبساط .

ب) صافي را بيرون آوريد و تميز كنيد .

ج) افت فشار زياد در خط مايع مبرّد .

ج) فشار رانش را امتحان كنيد .

د) گرم شدن خط مايع در اثر جذب گرما از محيط خارج.

د) مايع مبرّد حتماً باشد پيش سرد شود .

هـ) ترسيدن مايع مبرّد كافي به شير ا نبساط مربوط به كويل بالايي .

هـ) خط مايع بايد حداقل 60 سانتيمتر از شير انبساط فوقاني بالاتر باشد .