عیب یابی سیستم های تهویه مطبوع قسمت دوم
كمپرسور روغن ريزي دارد | |
|
عيب و علت احتمالي |
چارة احتمالي |
|
الف) بخارمكش مرطوب است و سبب كف كردن روغن مي شود . |
الف) شيرهاي انبساط و حبابهاي گرمايي آنها را بازديد كنيد . لوله كشي مبرّد را وارسي كنيد . |
|
ب) فشار محفظة ميل لنگ به علت فرسودگي رينگهاي پيستون بالا رفته است . |
ب) رينگها و واشرهاي فرسوده را تعويض كنيد . |
|
ج) كمپرسور زود به زود روشن و خاموش مي شود . |
ج) دستگاه كنترل فشار را بازديد و فشارهاي قطع و وصل آن را متناسب با شرايط كاري تنظيم كنيد . در صورت خراب بودن دستگاه كنترل فشار ، آن را تعمير و يا تعويض كنيد . |
|
برگشت روغن به محفظه ميل لنگ انجام نمي گيرد | |
|
عيب و علت احتمالي |
چارة احتمالي |
|
الف) لوله كشي مبرّد به طور صحيح انجام نشده است. |
الف) لوله كشي را بررسي و در صورت لزوم اصلاح كنيد . |
|
ب) ميزان شارژ مبرّد ناكافي است . |
ب) محل نشت گاز را پيدا و پس از ترميم آن به سيستم ، مبرّد اضافه كنيد . |
|
ج) فشار در محفظة ميل لنگ بالاست . |
ج) رينگ پيستون را بازديد كنيد ، كاركرد جداكنندة روغن را بررسي كنيد . |
|
د) شير جداكنندة روغن درست كار نمي كند . |
د) كاركرد جداكنندة روغن را بررسي كنيد . |
|
فشار روغن كافي نيست | |
|
عيب و علت احتمالي |
چارة احتمالي |
|
الف) روغن بيش از اندازه كف مي كند . |
الف) شير انبساط را تنظيم كنيد . گرمكن محفظة ميل لنگ را بازديد كنيد . |
|
ب) سطح روغن پايين است . |
ب) سطح روغن را بازديد و در صورت نياز روغن اضافه كنيد . |
|
ج) پمپ روغن خراب شده است . |
ج) پمپ روغن را تعويض كنيد . |
|
د) لولة روغن باز شده و يا شكستگي پيدا كرده است . |
د) مدار روغن را بازديد و اصلاح كنيد . |
|
هـ) پيچ درپوش ياتاقان ميل لنگ بسته نشده است . |
هـ) محل نصب پيچ را بازديد و در صورتي كه نصب پيچ فراموش شده است آن را همراه با واشر مربوطه در جاي خود ببنديد . |
|
و) لولة برداشت صافي روغن شل شده ، ترك خورده و يا دهانة آن خراب شده است . |
و) لولة انتقال را بازديد و اشكال آن را برطرف كنيد . |
|
فشار رانش كمپرسور از حد معمول بيشتر است | |
|
عيب و علت احتمالي |
چارة احتمالي |
|
الف) سيستم بيش از حد شارژ گاز شده است . |
الف) مبرّد اضافي را تخليه كنيد . |
|
ب) هوا يا گازهاي غير قابل تقطير به داخل سيستم نفوذ كرده است . |
ب) سيستم را هواگيري كنيد . |
|
ج) شير سرويس رانش كمپرسور كاملاً باز نيست . |
ج) شير را كاملاً باز كنيد . |
|
د) لولة رانش گرفتگي پيدا كرده است . |
د) علت را مشخص و اشكال را برطرف كنيد . |
|
هـ) گردش هوا ر كندانسور (نوع تبخيري و يا نوع هوايي) به خوبي انجام نمي گيرد . |
هـ) موانع موجود در مسير عبور هوا را برطرف و كندانسور را تميز كنيد . |
|
و) كندانسور تميز نيست . |
و) كندانسور را تميز كنيد . |
|
ز) لوله هاي آب كندانسور (نوع آبي)رسوب گرفته اند . |
ز) لوله ها را تميز كنيد . |
|
ح) ميزان آب تغذية كندانسور (نوع آبي) كم و يا دماي آن خيلي بالاست . |
ح) عملكرد شير تنظيم آب را بررسي و آن را متناسب با نياز كندانسور تنظيم كنيد . |
|
فشار رانش كمپرسور كم است | |
|
عيب و علت احتمالي |
چارة احتمالي |
|
الف) سيستم كمبود گاز دارد . |
الف) محل نشت گار را پيدا و بعد از ترميم آن به سيستم مبرّد اضافه كنيد . |
|
ب) جريان آب در كندانسور زياد است . |
ب) شير كنترل آب ورودي كندانسور را تنظيم كنيد . |
|
ج) مايع مبرّد از اواپراتور به كمپرسور مي ريزد . |
ج) نحوة كاركرد شير انبساط را بررسي كنيد . همچنين وضعيت نصب حباب حساس و كيفيت عايقكاري آن را بررسي و در صورت نياز اصلاح كنيد . |
|
د) سوپاپ رانش يا شير اطمينان كمپرسور نشتي دارد . |
د) سوپاپ يا شير اطمينان را تعمير و يا تعويض كنيد . |
|
فشار مكش بالاست | |
|
عيب و علت احتمالي |
چارة احتمالي |
|
الف) سوپاپ مكش نشتي دارد . |
الف) سوپاپ را آزمايش و آن را تعمير و يا تعويض كنيد . |
|
ب) عبور جريان در شير انبساط از حد لازم بيشتر است. |
ب) شير انبساط را بازرسي و تنظيم كنيد . وضعيت نصب حباب حساس روي لولة مكش را بررسي كنيد . |
|
ج) بار اعمال شده به اواپراتور بيش از اندازه است . |
ج) كيفيت درزگيري و عايق بندي فضاي تحت تهويه مطبوع را بررسي كنيد . |
|
فشار مكش پايين است | |
|
عيب و علت احتمالي |
چارة احتمالي |
|
الف) صافي مكش كثيف شده است يا اينكه شير سرويس مكش كاملاً باز نيست . |
الف) صافي را تميز كنيد . شير سرويس مكش را بازديد و آن را به طور كامل باز كنيد . |
|
ب) در قسمتي از مدار مايع مبرّد گرفتگي ايجاد شده است . |
ب) فيلتر خشك كن را تميز كنيد . محل گرفتگي را پيدا و آن را برطرف كنيد . |
|
ج) سيستم كمبود گاز دارد . |
ج) محل نشت گاز را مشخص و بعد از ترميم آن سيستم را شارژ كنيد . |
|
د) ميزان روغن در سيستم زياد است و مبادلة گرما در اواپراتور را كاهش داده است . |
د) سطح روغن را بازديد و روغن اضافي را تخليه كنيد . |
|
هـ) ظرفيت شير انبساط كم است يا اينكه به طور صحيح تنظيم نشده است . |
هـ) شير انبساط را تنظيم كنيد . |
|
و) ميزان افت فشار در اواپراتور بيش از حد معمول است . لولة مويين متعادل كنندة شير انبساط گرفته است. |
و) از عدم گرفتگي لولة مويين متعادل كننده اطمينان حاصل كنيد . |
|
ز) فشار رانش پايين است . |
ز) شير تنظيم آب تغذية كندانسور را امتحان كنيد . ميزان شارژ گاز سيستم را كنترل كنيد . |
|
ح) بار تحميل شده به اواپراتور كم است . |
ح) ظرفيت سيستم را با ميزان بار مقايسه كنيد . در صورت نياز ظرفيت را كاهش دهيد . |
|
و) كويل اواپراتور برفك زده است . |
و) برفك را برطرف كنيد . |
در این وبلاگ سعی شده مطالب مفیدی در زمینه ی عنوان وبلاگ گردآوری بشه،تمامی این مطالب در یادگیری بنده تاثیر بسزایی داشته.